شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

سد پوستی چیست و چه هدفی دارد؟

آنچه باید در مورد سد پوست خود بدانید و چگونه از آن محافظت کنید...
سد پوستی چیست و چه هدفی دارد؟
پوست از لایه هایی تشکیل شده است که هر یک از آنها وظایف مهمی را در محافظت از بدن انجام می دهند.
بیرونی ترین لایه: لایه شاخی نام دارد، اغلب به عنوان یک دیوار آجری توصیف می شود.این لایه شامل سلول های سخت پوستی به نام کورنئوسیت است که توسط لیپیدهای آجر مانند به هم متصل شده اند.این لایه سد اصلی پوستی است.
در داخل سلول‌های پوست یا آجرها، کراتین و مرطوب‌کننده‌های طبیعی پیدا خواهید کرد. لایه لیپیدی شامل: کلسترول ، اسیدهای چرب و سرامیدها هستند که این دیوار آجری فوق العاده نازک به معنای واقعی از بدن محافظت میکند.بدون آن، سموم و پاتوژن های مختلف محیطی مضر می توانند به پوست نفوذ کرده و اثرات نامطلوبی در داخل بدن ایجاد کنند.علاوه بر این، بدون مانع پوستی، آب داخل بدن خارج شده و تبخیر می شود.
سد پوستی برای سلامت کلی فرد ضروری است و برای کمک به عملکرد صحیح بدن باید از آن محافظت شود.

چه چیزی می تواند به سد پوستی آسیب برساند؟
هر روز، پوست در برابر رگباری از تهدیدات دفاع می کند، که بسیاری از آنها از بدن بیرون می آیند و تعداد کمی نیز از درون.
برخی از عوامل خارجی و داخلی که می توانند بر سد پوستی تأثیر بگذارند عبارتند از:
محیط خیلی مرطوب یا خیلی خشک
آلرژن ها، محرک ها و آلاینده ها
قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب
شوینده ها و صابون های قلیایی
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر
لایه برداری بیش از حد یا شستشوی بیش از حد
اضطراب روانی
عوامل ژنتیکی

که ممکن است فرد را مستعد ابتلا به برخی بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک و پسوریازیس کند.

چگونه می توان تشخیص داد که سد پوستی آسیب دیده است؟
هنگامی که سد پوستی به درستی عمل نمی کند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به علائم و شرایط پوستی زیر باشید:
پوست خشک و پوسته پوسته شده
خارش
لکه های زبر یا تغییر رنگ
آکنه
مناطق حساس یا ملتهب
عفونت های پوستی باکتریایی، ویروسی یا قارچی

چگونه از سد پوستی محافظت و بازیابی کنیم؟
1- روال مراقبت از پوست را ساده کنید:
اگر روتین پوستی روزانه پیچیده دارید و انواعی از محصولات را استفاده میکنید، ممکن است ناخواسته سد پوستی خود را ضعیف کنید. در نتیجه برای انتخاب طیف مناسبی از محصولات و داشتن یک روتین پوستی مناسب بایستی با پزشک و یا داروساز مشورت نمایید.
2-به pH پوست توجه کنید:
pH پوست حدود 4.7 میباشد ، اما pH برخی از محصولات پوستی می تواند از 3.7 تا 8.2 متغیر باشد. طبق تحقیقات توصیه میشود با محصولی که pH آن بین 4.0 تا 5.0 است پوست را پاکسازی کنید.
حفظ pH پوست در سطح سالم ممکن است به محافظت در برابر بیماری های پوستی مانند درماتیت، ایکتیوز، آکنه و عفونت های کاندیدا آلبیکنس کمک کند.
3- یک روغن گیاهی برای بهبود سد پوستی امتحان کنید:
تحقیقات انجام شده نشان می دهد که روغن های گیاهی خاصی ممکن است به ترمیم سد پوستی کمک کنند و همچنین مانع از دست دادن رطوبت پوست شوند. بسیاری از این روغن ها دارای اثرات ضد باکتری، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز هستند.
برخی از موثرترین روغن های گیاهی که میتوان روی پوست استفاده کرد عبارتند از: روغن جوجوبا ، روغن نارگیل ، روغن بادام ، روغن آرگان ،روغن گل گاوزبان ، روغن گل رز ، روغن آفتابگردان ، روغن سویا ،روغن گل پامچال و روغن توت سیاه
در نتیجه می توانید از کرم ها و لوسیون هایی استفاده کنید که حاوی یک یا چند مورد از این روغن ها هستند. یا می توانید مقدار کمی از روغن را در کف دست بریزید و سپس آن را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید تا جذب شود.
4-به دنبال فرمولاسیونی باشید که شامل سرامیدها باشد:
سرامیدها لیپیدهای مومی شکل هستند که در غلظت های بالا در لایه شاخی یافت می شوند. آنها برای اطمینان از عملکرد صحیح سد پوستی بسیار مهم هستند.
تحقیقات نشان می دهد که محصولات حاوی شبه سرامیدها ممکن است به بهبود خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن ناشی از یک مانع با عملکرد ضعیف کمک کنند. مرطوب کننده های غنی از سرامید نیز ممکن است یکپارچگی ساختاری سد پوست را تقویت کنند.
مرطوب کننده های سرامید ممکن است در صورت داشتن آکنه مفید باشند. در پوست های مستعد آکنه، این سد اغلب مختل می شود و درمان آکنه می تواند پوست را خشک و قرمز کند. محصولات حاوی سرامید نیز ممکن است به محافظت از پوست تیره تر کمک کنند. بر اساس بررسی‌های انجام شده، رنگ پوست تیره‌تر حاوی سطوح سرامید کمتری است.
5- مرطوب کننده های حاوی هیالورونیک اسید، پترولاتوم یا گلیسیرین را امتحان کنید:
خشکی پوست یک مشکل رایج است و مرطوب کننده ها راه حلی هستند که اغلب توصیه می شود.
یک مرطوب کننده انسدادی با کاهش میزان از دست دادن آب از پوست به سد پوستی کمک می کند. این محصولات یک لایه نازک بر روی پوست باقی می گذارند که به جلوگیری از از دست دادن رطوبت کمک می کند.یکی از مرطوب‌کننده‌های انسدادی که اغلب توصیه می‌شود، پترولاتوم است که طبق تحقیقات می‌تواند تا 99 درصد از هدررفت آب پوست را کاهش دهد.
مانند مرطوب کننده های انسدادی، مرطوب کننده ها جاذب نیز می توانند عملکرد سد را بهبود بخشند. مرطوب کننده ها جاذب با کشیدن آب - از محیط خارجی یا از داخل بدن - و چسباندن آن به سد پوستی عمل می کنند. محققان محصولات حاوی هیالورونیک اسید، گلیسیرین، عسل و اوره را توصیه می کنند.
همه مواد مراقبت از پوست برای همه کار نمی کنند. به همین دلیل است که ممکن است بخواهید چند محصول مختلف را امتحان کنید تا مشخص کنید کدام یک برای حفظ سلامت، محافظت و مرطوب نگه داشتن پوست هر فرد بهتر عمل می کند.

نظر خود را بیان کنید
بستن