شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

استروژن و زیبایی زنان

استروژن هورمون زیبایی در زنان

استروژن‌ دسته‌‌ای از هورمون‌های جنسی است که در بدن ویژگی‌های زنانه ایجاد می‌کند. این هورمون‌ها موجب شکل گرفتن ویژگی‌های زنانه مثل پستان‌ها، تنظیم چرخه‌ی قاعدگی، دستگاه تولیدمثل و رشد آن‌ها می‌شود.تعادل نداشتن میزان هورمون استروژن در بدن زنان به تولید برخی از بیماری‌ها و تغییرات فیزیکی منجر می‌شود.

هورمون زنانه  تاثیر زیادی بر روی زیبایی زنان می تواند داشته باشد, البته هر هورمون وظیفه خاص خود را دارد که کمبود یا بیش از اندازه بودن آنها می‌تواند آسیب‌‌هایی را به بدن وارد کند. هورمون استروژن هم از این قاعده جدا نیست، علاوه بر هزاران تاثیری که این هورمون در بدن دارد، دانشمندان این هورمون را هورمون زیبایی نامیده‌‌اند و معتقدند، استروژن می‌‌تواند، افراد را زیبا کند.

خانم‌هایی كه چهره‌ای زیبا دارند در بدن‌شان هورمون استروژن بیشتری وجود دارد. سیمای فردمثل حالت چشم ها، می‌تواند نشان‌دهنده قدرت باروری او باشد. این زیبایی می‌تواند به معنای چشمانی درشت، پیشانی بلند، فكی ظریف و كوچك باشد.

حقایقی درباره هورمون استروژن

تخمدان‌ها محل اصلی تولید استروژن هستند

استروژن موجب تفاوت‌های ساختاری بین بدن مردان و زنان می‌شود. به‌طور مثال، زنان لگن پهن‌تری دارند و موهای سرشان دایمی‌تر است.

استروژن مصنوعی مصارف پزشکی بسیاری مانند جلوگیری از بارداری  کنترل اثرات یائسگی دارد.

استروژن و سلامت بدن

استروژن ، پیام‌رسانی شیمیایی است که رفتار برخی از بافت‌های خاص در بدن را تعیین می‌کند. تخمدان‌ها در دوران بلوغ، هر ماه به‌دنبال چرخه‌ی قاعدگی شروع به ترشح هورمون‌های استروژن می‌کنند. در اواسط چرخه‌ی قاعدگی، سطح استروژن به‌طور ناگهانی زیاد می شود و یک تخمک آزاد می‌شود. سطح این هورمون پس از تخمک‌گذاری به‌سرعت کم می شود.

استروژن‌ها معمولا به‌وسیله‌ی جریان خون در مایعات بدن حرکت می کنند و با سلول‌های موجود در انواع بافت‌های بدن ارتباط می گیرند. و همینطور اینکه استروژن‌ها می‌توانند پیام یا دستوری را منتقل کنند. این هورمون در کنار هورمون پروژسترون یکی از مهم‌ترین هورمون‌های زنانه است. پروژسترون نیز باعث حفظ بارداری می‌شود و تخمک را در رحم جاگزاری می‌کند.

 استروژن و چهره

هورمون‌ها در سنین بلوغ بیشترین تاثیر را روی چهره دارند، مثلا هورمون‌های اصلی جنسی مردانه یعنی تستسترون باعث می‌شوند ابروها و فك برجسته شوند تا هم صورت مردانه‌تر شود و هم موها قادر به رشد شوند و در واقع صورت پسرها بیشتر از دخترها رشد می‌كند اما در مقابل هورمون جنسی زنانه یعنی استروژن مانع رشد زیاد استخوان‌های صورت می‌شوند، این هورمون اندازه بینی و چانه را كاهش می‌دهد، چشم‌ها را درشت می‌كند، ضخامت لب‌ها را افزایش می‌دهد و باعث شكل گرفتن میزانی چربی در گونه‌ها و باقی اندام‌های زنانه می‌شوند.

تاثیرات استروژن

استروژن سبب تفاوت‌ بین بدن مردها و زن‌ها می‌شود و همینطور برای تولیدمثل در زنان ضروری است.

استخوان‌ها را کوچک و کوتاه‌تر، لگن را پهن‌تر و شانه‌ها را ظریف تر می‌کند.

سبب تجمع چربی‌های بیشتری دور باسن و ران‌‌ها می‌شود و قوس و منحنی بیشتری به بدن می‌دهد

هنگام بلوغ، سرعت رشد ویژگی‌های زنانه را کم و حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد. انسولین روی میزان چربی و ماهیچه‌های کم‌چرب بدن اثر می‌گذارد.

باعث نرمی موی بدن زنان می شود، در حالی که موهای سر آنها دایمی و پرپشت‌تر باشد.

استروژن حنجره را کوچک‌تر و تارهای صوتی را کوتاه‌تر می‌کند و باعث می‌شود، خانم ها صدای ریزتری نسبت به آقایان داشته باشند.

استروژن فعالیت غدد موجود در پوست را که باعث تولید مواد روغنی و چرب می‌شود، کاهش می‌دهد؛در نتیجه احتمال وجود آکنه در زن‌ها کاهش می‌یابد.

تحقیقاتی در كشور آلمان انجام شد‌ه‌است كه در آن ز گفته شده زنانی كه در خون‌شان استروژن بیشتری دارند، نسبت به سن‌شان به‌طور غیرمعمولی خیلی جوان‌تر به نظر می‌رسند. مشاهده شد كه در بعضی موارد خانم‌هایی كه استروژن بالایی دارند، حدود 8 سال جوان‌تر از سن حقیقی‌شان جلوه می‌كنند و در نقطه مقابل كمبود استروژن حدود 8 سال پیرتر نشان می داد.پروفسور لودویك ویلت  و دكتر ترسا سرپترمن محققان آلمانی اعلام كردند، هم در انسان و هم در حیوان بین زیبایی ظاهری و میزان باروری رابطه‌ای مستقیم  با استروژن وجود دارد

موادغذایی حاوی استروژن

مواد غذایی فراوانی وجود دارند كه در آن‌ها مقدار زیادی استروژن طبیعی وجود دارد اگر بتوانید روزانه 30 تا 50 میلی‌گرم استروژن طبیعی دریافت کنید متوجه زیبا تر شدنتان خواهید شد.

استروژن در میوه‌هایی چون سیب، خرما، آلو، گیلاس و سبزی‌هایی چون چغندر، هویج، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، زیتون، خیار، بادنجان، فلفل و كلم بروكلی و غلاتی چون جو، جو دوسر، گندم، برنج و دانه‌هایی چون تخم بذركتان، رازیانه، تخمه آفتابگردان، یونجه بذركتان و... وجود دارد.

این مواد برای تامین استروژن ضروری در زمان قبل و بعد از یائسگی می‌توانند مفید باشند. اگر بذركتان روزانه مصرف شود از آنجا كه حاوی فیتواستروژن است، خشكی و خارش پوست را بهتر می‌كند و همین‌طور به شفاف‌شدن موها و درمان اگزما و پسوریازیس كمك می‌كند.

هنگام مصرف داروهای حاوی استروژن باید مراقب هر یک از علائم عوارض جانبی آن و حفظ استروژن در سطح متعادل باشید و حتما با پزشک مشورت کنید.

نظر خود را بیان کنید
بستن